Timemanagement? Sinds wanneer kun je tijd managen?

22-06-2021

Ken je dat? Je werkt keihard, bent elke avond bekaf, maar aan het einde van de week vraag je je af: wat heb ik nou eigenlijk echt gedaan deze week? Er is sprake van veel inspanning, maar met weinig voldoening. Je hele week staat vol met afspraken en tussendoor laat je je leiden door de waan van de dag. Oftewel: je komt totaal niet toe aan taken waar je eigenlijk mee aan de slag wilt. Of je doet ze wel, maar dan in de avonduren….lekker rustig.

Veel mensen die dit ervaren willen hier iets aan doen, omdat het ze meer energie en motivatie kost, dan dat het ze oplevert. Vaak gaan ze dan op zoek naar een cursus timemanagement.

Gek woord: timemanagement

Wie heeft dat woord bedacht? Sinds wanneer kunnen wij als mensen tijd managen? Tijd is tijd. Het tikt door. Je kunt niet ineens een paar uur erbij toveren. Waar je wel invloed op hebt, is hoe je deze tijd invult. En hier gaan het vaak mis, want veel mensen laten hun tijd veelal bepalen voor een ander. Of door het stemmetje in hun hoofd, dat heel de dag schreeuwt: MOET, MOET, MOET!

Vijf tips om slimmer om te gaan met jouw werktijd

Wil jij meer grip op je werk en je tijd op je eigen manier indelen? Zodat je meer voldoening haalt uit je werk en je je niet te veel laat leiden door de waan van de dag? Vijf tips waardoor jouw tijd ook echt van jou wordt!


#1 Bepaal met welke resultaten jij impact wil maken

Heb jij helder welke grote resultaten je eigenlijk wil bereiken? Met het behalen van welke 3 resultaten maak jij het verschil en ga jij met trots het beoordelingsgesprek in met je leidinggevende? Pas als jij helder hebt wat jouw ‘ja’ is, weet je waar je ‘nee’ tegen moet zeggen.

#2 Kom tot inzicht met behulp van je agenda

Houd eens een paar weken bij waar jij nu eigenlijk op een dag je tijd aan besteedt. Dit kun je bijvoorbeeld doen door in je agenda bij te houden wanneer jij aan welke taak hebt besteed en hoe lang je hiermee bezig bent geweest. Zo krijg je aan het einde van de week overzicht over de invulling van jouw tijd.

#3 Reflecteer op je werkweek

Heb je bijgehouden waarmee jij je tijd vult? Kijk dan eens terug en schrijf eens de 3 dingen op waar jij die week je meeste tijd aan kwijt was en aan welk resultaat deze hebben bijgedragen. Zijn dit ook de 3 resultaten waarmee jij dit jaar het verschil gaat maken? Als je meerdere weken achter elkaar tot de conclusie komt dat je onvoldoende bijdraagt aan je belangrijkste resultaten, moet je wellicht je prioriteiten bijstellen.

#4 Durf te kiezen

Als jij tot de conclusie komt dat je je tijd anders wilt besteden, dan moet je durven kiezen. Dat betekent aan het begin van je werkweek bepalen welke 3 taken je in ieder geval wilt voltooien. Zorg dat deze bijdragen aan je belangrijkste resultaten. Vult je agenda zich te snel met zaken die eigenlijk niet belangrijk zijn? Zeg dan vaker ‘nee’ tegen de taak van een ander en leg uit waarom je dit nu niet kunt doen. Geef daarbij aan wat het je kost als je deze taak nu wél gaat doen.

#5 Wees kritisch op je afspraken

Heb jij veel afspraken in je agenda? Wees kritisch of je werkelijk overal bij moet zijn. Heb jij echt een actieve bijdrage of kan een ander je later ook informeren? Kan een andere collega jouw plaats innemen?

Maak ook vaker afspraken met jezelf. Zo creëer je focusblokken om grotere taken te kunnen afronden. En nee: afspraken met een ander zijn niet belangrijker dan afspraken met jezelf!

Meer tips hoe jij slimmer en leuker kunt werken in de tijd die hiervoor staat?

Kijk ook eens naar de workshops en coaching die ik bied.